Патріотичне виховання в дошкільному навчальному закладі

План
заходів з патріотичного виховання на 2015-2016 н.р.
№ з\пНазва заходуТермінВідповідальнийФорма відбиття
Заходи з педагогами
1Ознайомити з нормативно-правовими документами з питань патріотичного виховання, витягами з державних документівXIЗавідувач ДНЗ
2Консультація щодо систематизації навчальних посібників, методичних розробок з патріотичного вихованняXВихователь-методист
3Надання рекомендацій щодо оформлення осередків українського побутуXIВихователь-методист
4Конкурс на краще оформлення національного куточкаXIIВихователь-методист
5З Оновити на сайті ДНЗ сторінку з патріотичного вихованняIВихователь-методист
6Проведення тижня української мови та писемності «Я розмовляю українською»IIВихователь-методист
7Проведення тижня «Шевченко – великий український поет»IIIВихователь-методист
8Розробити посібник з святами та розвагами: · обрядовість зимового циклу; · обрядовість весняного циклу; · літні звичаї та обряди; · осінні звичаї та обряди.IVВихователь-методист, вихователі: Ямненко В. П., Коломієць Т.О., Гречаніченко Л. Г., Гулага О. П.
9З метою самоосвіти опрацювати Дробязко О.В. Маленьким українцям – про державні символи і не тіль­ки... / О. В. Дроб'язко // Дошкільний навчальний заклад. – 2010. – № 3. – С. 10-35.VВихователь-методист
10Методичні посиденьки «Виховання любові до Батьківщини у дітей дошкільного віку»VIВихователь-методист
11Організувати серед вихователів конкурс методичних розробок, конспектів занять з патріотичного вихованняVIIIВихователь-методист
Заходи з дітьми
1Свято народної пісні та гриXIМуз. керівники
2Екскурсії для дітей, знайомство музеєм українського побуту.XВихователі
3Розвага «Українська осінь»XIМуз. керівники
4Тематичне заняття з патріотичного виховання «Ми маленькі українці»XIIВихователі
5Розвага «Щедрий вечір»IМуз. керівники
6Літературний вечір до дня української мови та писемності на тему: «Я розмовляю українською»IIВихователь-методист, муз. керівники
7Взаємозв’язок дитячих колективів ДНЗ та ЗОШ, спортивна розвага «Козаки і козачата»IIIВихователь-методист ДНЗ, завуч ЗОШ
8Дитячий фестиваль «Колискова пісня»IVМуз. керівники
9Музично-тематичне заняття «День Перемоги» із запрошенням ветеранів»VМуз. керівники
10Обрядове свято «Зелена неділя»VIМуз. керівники
11Літературно-музична розвага «Ми діти твої, Україно»VIIIМуз. керівники
Заходи з батьками
1Виставка-ярмарок «Осінні українські фантазії»XIВихователі
2Анкетування «Стосунки різних поколінь у сім’ї»IВихователі
3Зустрічи в родинній світлиці «Народна педагогіка про виховання дітей в сім’ї»IVВихователь-методист
4Фізкультурне свято «Козацькому роду нема переводу»VIМуз. керівники


« Громадянське виховання дітей дошкільного віку.
Громадянськие виховання за своєю природою інтегральне, воно об'єднує всі якості особистості: моральні, трудові, розумо­ві, естетичні тощо. Тож його формування перед­бачає всебічний вплив на особистість для отри­мання очікуваного результату. А зараз пропоную створити модель громадянського виховання як ін­тегрованої системи.
Виховання у дитини свідомого патріотиз­му неможливе без розумового виховання. Адже це — діяльність вихователя, спрямована на розви­ток інтелектуальних сил і мислення дітей з метою прищеплення культури розумової праці. Розу­мове виховання відбувається у процесі засвоєн­ня знань, але не зводиться до їх нагромадження. Процес здобуття знань і якісне їх поглиблення є чинником розумового виховання лише тоді, коли знання стають особистими переконаннями, духовним багатством людини.
Громадянське виховання як інтегрована система
Розумове вихованняФізичне вихованняПатріотичне вихованняПравове вихованняЕкологічне вихованняТрудове вихованняЕстетичне виховання
Розумове виховання
Комплекс відповідних знань, особистісних якостей та рис характеру, які мотивавують осо­бистість поводитися як свідомий громадянин та патріот: · патріотична свідомість, громадянська відповідальність, ініціативність та активність · повага до Конституції, законів Української держави, висока правосвідомість · досконале знання державної мови, турбота про піднесення її престижу · повага до батьків та свого народу, його традицій · усвідомлення своєї національної належності · дисциплінованість, працьовитість, творчість, турбота про екологію та природу · фізична досконалість · висока національна культура та культура міжнаціонального спілкування · толерантність, шанобливе ставлення до культури, традицій та звичаїв народів України
Якщо розглядати патріотизм через понят­тя «ставлення», можна виділити кілька напрямів формування ставлення:
· до природи рідного краю, рідної країни;
· до людей, які живуть в рідній країні;
· до моральних цінностей, традицій, зви­чаїв, культури;
· до державного устрою.
Кожен із цих напрямів може стати змістом освітньої діяльності з дітьми, і кожен зробить свій внесок в соціалізацію особистості кожної дитини за умови врахування особливостей її розвитку.
Найважливіша складова потенціалу на­ції — здоров'я і фізична підготовка дітей. Основи здоров'я закладаються в період раннього та до­шкільного дитинства. Збереження та зміцнення здоров'я кожного малюка, формування відпові­дального ставлення до здоров'я як найвищої інди­відуальної та суспільної цінності є пріоритетним завданням суспільства, родини та дошкільного на­вчального закладу.
Фізкультурно-оздоровча робота у дошкіль­ному закладі включає різні види діяльності. Най­більш актуальними для громадянського виховання є заняття ознайомлення з козацькою педагогікою. Козацька педагогіка — феноменальне явище і складова української етнопедагогіки, яка зберегла, передаючи з поколін­ня до покоління, найкращі духовні цінності народу:
· досвід виховання, формування і навчан­ня особистості;
· любов до батьків, рідної мови, вірність у коханні, дружбі, побратимстві, цінніс­не ставлення до Батьківщини — України;
· шляхетне ставлення до дівчини, жінки, бабусі;
· непохитну відданість ідеям, принципам народної моралі, духовності — правди­вість і справедливість, скромність і пра­цьовитість тощо;
· турботу про розвиток національних тра­дицій, звичаїв і обрядів, бережливе став­лення до рідної природи, рідного краю;
· цілеспрямований розвиток власних фі­зичних і духовних сил, волі, можливос­тей свого організму.
Патріотичне виховання
Громадянськаособистість є одним із критеріїв і результатів патріотич­ного виховання .
Патріотизм постає як глибоке громадянське почуття, змістом якого є любов до свого наро­ду, Батьківщини, усвідомлення своєї причетності до її історії, традицій, культури, вболівання за її майбутнє.
Важливим напрямом громадянського вихован­ня є прилучення до народознавства — вивчення культури, побуту, звичаїв рідного народу. Стар­ших дошкільників ознайомлюють з культурними і матеріальними цінностями родини і народу, по­яснюють зв'язок людини з минулими і майбут­німи поколіннями, виховують розуміння смислу життя, прищеплюють інтерес до родинних і на­родних традицій.
Формування патріотичних почуттів дітей до­шкільного віку має поєднуватися з вихованням їх у дусі миру. У новій редакції Базового компоненту дошкільної освіти зазначено, що кожна країна має свою територію, на якій проживають люди з різ­ним кольором шкіри, волосся, розрізом очей тощо. Вони мають свою культуру, звичаї, мову. Діти ма­ють усвідомлювати, що всі народи світу прагнуть миру і щасливого життя, процвітання рідної краї­ни і всієї планети, турбуються про майбутнє дітей.
Правове виховання
Важливим напрямом громадянського вихо­вання є правове виховання дітей, яке полягає у прищепленні їм елементарних правових знань, формуванні найпростіших навичок правової по­ведінки. Правове виховання передбачає ознайом­лення дітей старшого дошкільного віку зі зміс­том їхніх прав, розвиток критичного ставлення до спроб їх порушити (використання авторитарно­го стилю спілкування, приниження гідності тощо).
Дошкільний вік як період становлення осо­бистості має свої потенційні можливості для фор­мування вищих моральних почуттів, до яких і від­носиться почуття патріотизму. Саме в цей період становлення особистості, коли формуються осно­ви характеру, ставлення до навколишнього світу, людей, до себе, засвоюються моральні норми по­ведінки й моральні якості особистості, зокрема:
· почуття власної гідності — дитина від­чуває гордість за добре виконану роботу, гідний вчинок, свою поведінку загалом;
· почуття сорому — виявляється у ніяко­вості, яку дитина відчуває від невдалого вчинку, власної провини — спочатку під впливом зауважень дорослого на кшталт «Як тобі не соромно!», а в старшому до­шкільному віці почуття сорому поєднуєть­ся з почуттям власної гідності і стає стій­ким — «Погано чинити не слід не тому, що покарають, а тому, що соромно»),
· почуття обов'язку— виявляється у фор­мі емоційних станів, розвиваючись у ді­апазоні від задоволення, яке дитина
· 3 — 4 років відчуває при схваленні дорос­лим її поведінки, до радості за добрий вчи­нок, допомогу товаришеві, виконане до­ручення (у 5 — 6 років), у дітей 6 — 7 років почуття обов'язку є мотивом їхніх учинків, переживається глибоко, стає стійким. Це почуття впливає на поведінку, спонукає до вияву турботи про товаришів, чуйнос­ті, симпатії, відповідальності, сприяє подо­ланню егоїстичних тенденцій у поведінці.
Екологічне виховання
· Формування реалістичних уявлень про яви­ща природи, практичних умінь, дбайливого ставлення до її компонентів — важливий напрям у вихованні патріотичної особистості. При озна­йомленні з природою рідної країни слід акценту­вати увагу дітей на її красі, розмаїтті, багатстві, на її особливостях. Діти отримують уявлення про те, які тварини живуть в наших лісах, які ростуть дерева, за яким деревом можна одразу визначи­ти Україну — «Без верби і калини нема України», які квіти квітнуть на українських полях і луках — кульбабки, волошки, маки. Необхідно виховува­ти у дітей бажання не лише помічати красу рідної природи, а й зберігати та примножувати її, адже це — найголовніше завдання екологічної освіти. Саме тому з дітьми старшого дошкільного віку слід організовувати такі акції і проекти, як «Еко­логічний десант», «Турбота про природу» тощо.
Трудове виховання
· Перш, ніж людина навчиться працювати на благо Вітчизни, необхідно навчити її добросовіс­но виконувати трудові доручення, прищеплювати любов до праці. Трудове виховання — цілеспря­мований процес формування у дітей трудових навичок і вмінь, поваги до праці дорослих, звич­ки до трудової діяльності. Його завдання полягає у формуванні в дітей стійких переконань, що пра­ця є життєвою необхідністю. Трудове виховання дітей дошкільного віку передбачає привчання їх
· до самообслуговування, елементарних трудових дій, ручної і господарської праці. Дитяча праця, на думку Софії Русової, є основою виховання. Старші дошкільники здатні до усвідомлення со­ціальної значущості праці. Це сприяє вихованню відповідальності, почуття обов'язку.
Естетичне виховання
· Одним із засобів громадянського виховання є ознайомлення старших дошкільників із твора­ми образотворчого мистецтва та видатними укра­їнськими художниками. При ознайомлені дітей з творами побутового й історичного жанру, в яких відтворені події та сцени з повсякденного жит­тя, казок, билин, потрібно звертати увагу на час, коли відбувається подія, місце, де вона розгорта­ється, взаємини між дійовими особами. Картини дають змогу показати дітям традиції, побут, спо­сіб життя наших предків, знайомлять дітей з іс­торичними подіями та національними героями.
· Естетичне виховання — педагогічна діяль­ність, спрямована на формування здатності сприй­мати і перетворювати дійсність за законами краси. Саме у складному вимірі цілісності, єдності пре­красного, у багатоманітності його національних вимірів особистість знаходить місце для реаліза­ції свого художнього потенціалу. Велике значення має створення можливостей для прилучення ді­тей до різноманітних видів художньої діяльності.
· Ще одним важливим напрямом роботи з ви­ховання любові до Батьківщини є формування у дітей уявлень про людей рідної країни. Насампе­ред слід ознайомлювати дітей з тими людьми, які прославили нашу країну — композиторами, пись­менниками, винахідниками, вченими, мандрівни­ками, філософами, лікарями (на вибір вихователя).
· Діти мають знати, що український народ — один з найпісенніших народів світу. У скарбниці його культурних надбань чільне місце посідає піс­ня, яка відображає визначні історичні події, геро­їчну боротьбу проти соціального і національного гноблення, розкриває глибину української душі, передає впевненість і надію на майбутнє. Тож варто з дитинства прищеплювати любов до укра­їнської народної пісні, адже виховання у дітей естетичних почуттів має велику гуманістичну мету — виховання щирості душі, доброти та до­брозичливості. Людина, яка вміє бачити та розу­міти прекрасне, не зможе спотворити красу.

ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ З ПИТАНЬ ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ

Інститут проблем виховання НАПН України ipv.org.ua/publications/zbirnuk.html

Український науково-методичний центр практичної психології та соціальної роботи psyua.com.ua

Український інститут національної пам’яті memory.gov.ua/publication

Український інститут соціальних досліджень імені Олександра Яременка uisr.org.ua

Національний університет оборони України імені Івана Черняхівського nuou.org.ua/nauka/naukovi-publikatsii.html

Рада Європи (посібник «Демократичне управління школою) http://www.coe.int/t/dg4/education/edc/Resources/EDCPACK_EN.asp

Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти (методичний посібник «Роль педагога в посиленні патріотичного виховання») moippo.mk.ua/index.php/vixovna-robota

Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників (досвід роботи педагогічних працівників Черкащини та методичні брошури з патріотичного виховання дітей та учнівської молоді) http://library.ippro.com.ua

Український державний центр туризму і краєзнавства учнівської молоді ukrjuntur.org.ua

Ліга старшокласників Черкащини liga.ed-sp.net

Пластовий портал plast.org.ua

Благодійний фонд «Героїка» http://geroika.org.ua/

Всеукраїнська громадська організація «Закінчимо війну» http://stop-war.org.ua/rekom.php; http://stop-war.org.ua/view_news14.php?id=61

Історична правда istpravda.com.ua

Лікбез likbez.org.ua

Пам’ятаємо загиблих memorybook.org.ua

Центр досліджень визвольного руху cdvr.org.ua

Комментариев нет:

Отправить комментарий